[Oa-italia] Due articoli su PlanS e uno sulla comunicazione scientifica

Federico Leva (Nemo) nemowiki a gmail.com
Mar 5 Mar 2019 22:14:32 CET

Elena Giglia, 05/03/19 22:39:
> 3) *Un articolo del Guardian sul sistema attuale di comunicazione
> scientifica*,
> The Guardian view on academic publishing: disastrous capitalism
> https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/mar/04/the-guardian-view-on-academic-publishing-disastrous-capitalism?

Di quest'ultimo ho apprezzato un argomento che può servire a fini
divulgativi e non solo, cioè il paragone coi giganti della Rete
proprietaria (Google, Facebook e amici): «In some ways the scientific
publishing model resembles the economy of the social internet: labour is
provided free in exchange for the hope of status, while huge profits are
made by a few big firms who run the market places. In both cases, we
need a rebalancing of power».

Federico